Casa "Pop Simion"
Construcţia care adăposteşte astăzi Sediul Primăriei şi al Consiliului Local al Oraşului Vişeu De Sus, era fosta administraţie a moşilor lui Pop Simion, şi datează de la începutul secolului al XX-lea. Citeşte mai departe
Despre Vişeu de Sus
Oraşul Vișeu de Sus este situat în nord-estul județului Maramureș, în Depresiunea Maramureșului, la confluența dintre Valea Vișeului și Valea Vaserului. Prima mențiune documentară a localității apare în lucrarea "Diplome maramureșene din sec. XIV-XV", de Ioan Mihaly de Apsa, 1900, sub forma... Citeşte mai departe
Parcul Naţional Munţii Maramureşului
Situat in nord-estul județului Maramureș, Parcul Natural Munții Maramureșului are o suprafață de 148.850 ha și este cel mai mare parc natural din România. Partea centrală și cea mai inaltă a lanțului muntos traversează parcul de la nord-vest la sud-est și cuprinde cele mai reprezentative vârfuri:... Citeşte mai departe
Valea Vaserului
Cel mai valoros obiectiv natural din zona Vişeu de Sus este Valea Vaserului care se remarcă prin existența Mocăniței (trenul cu aburi), locația principală de atracție a turiștilor, cu o tradiţie a turismul în această zonă datând încă din secolul XX. Citeşte mai departe
Mocănița de pe Valea Vaserului
Începând cu anul 1932, Calea Ferată Foresteră Vișeu de Sus funcționează aproape fără întrerupere, fiind ultima de acest gen din Europa care mai este încă folosită pentru transportul lemnului. Din anul 2000 circulă regulat pe Valea Vaserului trenuri cu abur pentru turiști. Sezonul începe primăvara... Citeşte mai departe

Spre Vișeu de Sus

Cu trenul:
  • Pe ruta Cluj-Napoca - Sighetu Marmației, cu plecare din Cluj-Napoca ora 15:40, sosire în Vișeu de Jos ora 20:44.
Mai multe informații: www.infofer.ro

Cu autocarul:

  • Pe ruta Germania - Austria - Ungaria - România, prin cursele zilnice ale companiei Mayer & Mayer.
  • Pe ruta Baia-Mare - Vişeu de Sus, prin cursele Dracard, Geo Tur, Transgrup Ionut și Auto Balmir, cu plecări zilnice la orele 7:00, 7:30, 9:00, 9:25, 11:30, 14:00, 15:00 și 17:00.
  • Pe ruta Cluj - Vişeu de Sus, cu plecări din Cluj Napoca la orele 07:00 și 14:30 din autogara Beta.
  • Pe ruta Borșa – Vișeu de Sus, cu plecări la orele 7:30 și 14:00.
Mai multe informații: www.autogari.ro
Una dintre cele mai importante valori culturale şi tehnice ale țării, Mocănița de la Vişeu de Sus este ultima cale ferată forestieră cu abur din lume. Construită ca şi soluție tehnică mai favorabilă pentru transportul materialului lemnos decât cel pe apă, calea ferată forestieră funcționează şi astăzi, atât pentru rolul inițial, cât şi pentru transportul turiştilor.

Prezentare Mocăniţa

Prezentare Mocăniţa
Lucrările la linia ferată au încep în anul 1932 și s-au realizat după modelul austro-ungar, cu ecartament îngust.

Din anul 1932 CFF Vişeu de Sus funcţionează aproape fără întrerupere. De luni până sâmbătă, trenurile de producţie transport buşteni de pe Valea Vaserului la fabricile de prelucrare a lemnului din Vişeu de Sus. CFF Vişeu de Sus este singura din Europa care încă mai este folosită pentru transportul lemnului. Astăzi circulă din mai până în octombrie, în mod regulat, trenuri cu abur pentru turişti şi iubitori de căi ferate.

Programul de funcţionare şi tarifele le puteţi găsi la mersul trenurilor.

Localizare
Punctul de plecare este staţia CFF din Vișeu de Sus.
Istoric
Linia a fost construită dupa ecartamentul austro-ungar de 760 mm și are un parcurs printr-o vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul râului Vaser, peste podurişi prin tunele. Calea ferată trasează o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri sau sate, ci este locuită doar de urşi şi lupi.

Utilizarea resurselor de lemn de peValeaVaserului s-a iniţiat de la începutul secolului al XVIII-lea, sub imperiul austro-ungar. Coloniştii vorbitori de limba germană au pătruns primii în pădurile virgine şi cu ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vişeu de Sus.

În 1932 s-a început construcţia la Calea Ferată Forestieră, care în comparaţie cu plutăritul însemna un enorm progress tehnic.

Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată Europa, în special în zona carpatică. Principiul lor de funcţionare era simplu: urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de aceea calea ferată are ecartament îngust); era în aşa fel organizat încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.

Deşi în majoritatea ţărilor europene, cel mai târziu după anul 1945 căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere, în România acestea s-au menţinut destul de mult.

În 1970 administraţia silvică publică se practica pe o distanţă de peste 3000 km, până în anul 1986 România chiar a mai fabricat noi locomotive cu abur pentru căile ferate forestiere şi în 1989 încă au mai existat peste 15 căi ferate forestiere cu puţin peste 1000 km de şină.

Schimbările economice de după '90 au avut efecte fatale asupra CFF-urilor naţionale de atunci: pe parcursul a câtorva ani au fost toate scoase din funcţiune, demontate, locomotivele şi vagoanele date la fier vechi sau vândute. Singura cale ferată forestieră care astăzi mai funcţionează este Mocăniţa de pe Valea Vaserului. Ea îşi îndeplineşte până astăzi scopul său iniţial de cale ferată forestieră, transportul lemnelor.

Exploatarea feroviară este realizată din anul 2003 de firma română R.G. Holz Company S.R.L., căreia îi aparţine de asemenea şi suprafaţa depoului şi majoritatea vagoanelor şi locomotivelor. La fel ca şi înainte, calea ferată şi o mare parte din pădurile de pe Valea Vaserului sunt în proprietatea statului.

Din anul 2000 calea ferată forestieră este sprijinită şi din străinatate prin asociatia Hilfefür die Wassertalbahn. Cu ajutorul elveţienilor s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase din funcţiune, s-au procurat noi vagoane de personae şi s-au restaurant depoul şi cladirea istorică a gării. În jurul gării din Vişeu de Sus există o infrastructură importantă care poate fi folosită pentru dezvoltarea turismului.

Din anul 2005 circulă pentru vizitatori vagoane de persoane conform unui program şi tractate de locomotive cu abur, iar din 2007 Valea Vaserului face parte din Parcul Natural Munţii Maramureşului fiind sub protecţie europeană.

Încă mai există probleme la calea ferată de pe Valea Vaserului, nu a scos-o de tot până la capăt. Dar minunata cale ferată are astăzi mulţi prieteni în toată lumea şi vor fi tot mai mulţi. Ultima cale ferată forestieră din România are un viitor, nu în ultimul rând datorită turismului.
Traseul de pe Valea Vaserului
Traseul urmează ruta:
  • Gara CFF Vișeu de Sus
    • Bilete
    • Informații
    • Plăcinte și cafe-bar
  • Stația Novăț
    • Foișor din lemn/loc de picnic
    • Toalete
  • Delta Novăț (Ramificație Deltă)
    • Bifurcație de cale ferată
  • Alimentare cu apă a locomotivei
    • Toalete
    • Băuturi
  • Stația Cozia
    • Pepinieră cu canton silvic
    • Clădire istorică a gării
  • Galerii din al Doilea Război Mondial
    • Fostul spital militar
    • Depozitul de muniție
  • Destinația Paltin
    • Loc de picnic
    • Servire grătare, băuturi
    • Clădirea istorică a gării
  • Întoarcere la Vișeu de Sus
    • Birou Suveniruri
    • Muzeul evereiesc Casa Elefant
    • Cină la lumina lumânărilor în vagonul-restaurant
    • Cazare în Trenul-Hotel Carpatia Express

Mai multe detalii pe site-ul CFF Vișeu de Sus.

În prezent, sunt 4 locomotive cu aburi care funcţionează pe această rută, numele lor fiind: Elveţia, Cozia, Măriuţa, Krauss.

Durata totală a calătoriei pe traseul Vișeu de Sus – Stația Paltin este de 2 ore.

Pozele și informațiile au fost preluate de pe site-ul oficial al Căii Ferate Forestiere Vișeu de Sus - www.cffviseu.com


Contact:

www.cffviseu.com
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Tel.: +40 262.353.381 (între orele 10 - 19)
Fax: +40 262.353.384
Mobil: +40 744.686.716 (între orele 10 - 19)

Media

K2_VOTE_THIS_MATERIAL
(7 voturi)
Copyright © Primăria Vişeu de Sus