Imprimă această pagină

Mocănița de pe Valea Vaserului

Mocănița de pe Valea Vaserului
Începând cu anul 1932, Calea Ferată Foresteră Vișeu de Sus funcționează aproape fără întrerupere, fiind ultima de acest gen din Europa care mai este încă folosită pentru transportul lemnului. Din anul 2000 circulă regulat pe Valea Vaserului trenuri cu abur pentru turiști. Sezonul începe primăvara și se sfârșeste toamna (mai-octombrie). Cea mai înaltă altitudine a liniei ferate este în zona Comanu 1.100 m, plecarea din Vișeu de Sus fiind la altitudinea de 600 m.

Trenurile turistice urcă pâna la stația Paltin (km 21,6), aproximativ două ore depărtare de Vișeu de Sus, acolo unde s-a amenajat un loc pentru popas. Pâna la întoarcerea trenului, în Paltin, turiștii pot să își petreacă puțin timp în natură sau să admire panorama de pe platforma amplasată pe stânca din apropiere.

Traseul complet măsoară aproximativ 50 km din Vişeu de Sus până la staţia terminală Comanu. Pornind din Vişeu de Sus spre pădure, în Delta-Novăţ, acolo unde şina formează un triunghi pentru bifurcaţie, calea ferată se ramifică la dreapta pe o distanţă de aproape 7 km spre Valea Novăţ, iar la stânga, de-a lungul râului Vaser, continuă magistrala spre Comanu. Prin Cozia, Botizu, Făina şi până la Comanu, calea ferată trece printr-o zona spectaculoasă din punct de vedere al peisajulu În Făina, mai sus de gară se poate vizita o capelă construită de coloniştii austrieci, închinată Prinţesei Elisabeta („Sissi“). La 5 km după Făina, la Măcârlău, calea ferată străbate rămăşiţele unui dig, altădată solid, care avea în trecut o funcţie importantă în procesul plutăritului.